فایلین

پاورپوینت,تحقیق,گزارش کار,دانلود پاورپوینت,نمونه سوال,پرسشنامه,دانلود فایل,فروشگاه دانلود فایل

فایلین

پاورپوینت,تحقیق,گزارش کار,دانلود پاورپوینت,نمونه سوال,پرسشنامه,دانلود فایل,فروشگاه دانلود فایل

پاورپوینت,تحقیق,گزارش کار,دانلود پاورپوینت,نمونه سوال,پرسشنامه,دانلود فایل,فروشگاه دانلود فایل

۵۲ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۰۶:۲۲ ق.ظ

دیدگاه ها و نظریه های امنیت عاطفی

دیدگاه ها و نظریه های امنیت عاطفی

 

هدف از این تحقیق پایان نامه بررسی دیدگاه ها و نظریه های امنیت عاطفی می باشد.


مشخصات فایل

 

 

تعداد صفحات 39
حجم 239 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

 

 

هدف از این تحقیق پایان نامه بررسی دیدگاه ها و نظریه های امنیت عاطفی  می باشد.

 

 

دیدگاه رشدی  فارمن 
طبق نظر فارمن در مورد امنیت عاطفی توانایی برای کسب امنیت عاطفی از طریق یک فرایند مطالبه کردن تسهیل می-شود. انتظارات مربوط به خود و رابطه و الگوهای ویژه روابط اولیه منجر به شکل خاصی از درگیر شدن با افراد و اشیا می‌شود. توانایی برای تجربه امنیت عاطفی یک پدیده رشدی است. البته امنیت عاطفی ویژگی‌های فوری نیز دارد که کاملا بوسیله توانایی‌های اولیه مشخص نمی‌شود. اما از پیش زمینه‌های اولیه از طریق مجموعه‌ای از انفعالات ناشی می‌شود. در هر مرحله از زندگی کودکی، تجربه با والدین و همسالان ساختارهای زیربنایی که توانایی رفتار صمیمانه با بزرگسالان است را شکل می‌دهد. خودافشایی و امنیت عاطفی در بزرگسالی نتایج کیفی دوران کودکی هستند. هیچ چیز در کودکی بطور مستقیم این توانایی ها را ایجاد نمی‌کند اما رویکرد رشدی به ما اجازه می‌دهد بین کودکی یا تجارب اولیه با همسالان و امنیت عاطفی در بزرگسالی ارتباط برقرار کنیم. یک دیدگاه رشدی همچنین جنبه های پیچیده صمیمیت رفتاری، هیجانی و انگیزش را در نظر می گیرد (فارمن،2002؛ نقل از باگاروزی،1387).      

 

 

      
فرد بزرگسال برای تجربه امنیت عاطفی باید بتواند هیجانات شدید که بخش غیرقابل تفکیک یک رابطه نزدیک است را آزادانه در میان بگذارد. سرانجام فرد باید توانایی خودافشایی، تقابل بالغانه، حساسیت نسبت به احساسات دیگران و علاقه به خوب بودن دیگران را داشته باشد. هر یک از این جنبه های امنیت عاطفی از ترکیب تجارب خانوادگی و همسالان در مراحل اولیه رشد ناشی می‌شود. کودک باید نزدیکی، تقابل و حل تعارض بین گروه‌های همسال را نیز تمرین کند. 

 

 

 


دیدگاه رشدی از دو بعد توانایی تجربه امنیت عاطفی را بررسی می کند:
 

الف) روابط اولیه و توانایی برای نزدیکی: 
از نظر فارمن روابط در کودکی با سه جزء نزدیکی، تعامل و نهایتاً محبت ارتباط دارد. اول: رابطه با مراقبین اولیه که تاریخچه پاسخ دهی و در دسترس بودن منجر به انتظارات مثبت درباره تعاملات با دیگران می‌شود. دوم: این روابط زمینه ای برای یادگیری تعامل با همسر را آماده می‌کند. سوم: از طریق یک تاریخچه مراقبت مسئولانه و حمایت برای استقلال کودک یک حس خود ارزشی را رشد می‌دهد. این ویژگی‌ها احتمالاً زیربنای رفتارهایی است که احتمالاً با الگوهای بعدی مثل خود اطمینانی ارتباط دارد. این تجارب همچنین کودک را به پذیرش و انتظار انواع خاصی از واکنش‌ها از سوی دیگران هدایت می کند.

 

ب) حساسیت نسبت به طرد و روابط رمانتیک:
 شواهد تجربی نیز ارتباط این رشد دلبستگی و نزدیکی را نشان می‌دهد. آنچه افراد از روابط قبلی می‌آورند ممکن است روابط رمانتیک را تحت تاثیر قرار دهد. براساس رویکردهای بین فردی کلاسیک (باولبی، اریکسون، هورنای و سالیوان) یک راه کلیدی برای بررسی تاثیر روابط گذشته بر روابط رمانتیک بررسی اثر این روابط روی انتظارات دریافت پذیرش و پرهیز از طرد است. بزرگسالی که انتظارات دفاعی طرد را بعنوان نتیجه طرد از والدین یا همسالان رشد داده، نسبت به طرد همسرش حساس خواهد بود. حساسیت نسبت به طرد یک فرایند شناختی- هیجانی است که از تجربه طرد ناشی می‌شود. بطور خلاصه حساسیت نسبت به طرد این موضوع را مطرح می‌کند که افراد چگونه فکر کردن، احساس کردن و رفتار کردن در رابطه رمانتیک و تصمیم گیری برای تداوم رابطه رمانتیک یا پایان آن را بر اساس تجارب اولیه انتخاب می کنند (فارمن، 2002؛ نقل از باگاروزی، 1387).

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف نظری امنیت عاطفی

تعریف عملیاتی امنیت عاطفی

موضع‌گیری‌ها در خصوص امنیت عاطفی
2-3-1 مفهوم امنیت
2-3-2 مفهوم امنیت عاطفی
2-3-3 عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی
          2-3-3-1 ویژگی‌های شخصیتی
          2-3-3-2 ارتباط  
         2-3-3-3 حل تعارض
         2-3-3-4 مسائل مالی
         2-3-3-5 فعالیت اوقات فراغت
         2-3-3-6 رابطه جنسی
         2-3-3-7 نقش‌های مربوط به برابری زن و مرد
2-3-4 دیدگاه‌های مطرح شده پیرامون امنیت عاطفی
          2-3-4-1 دیدگاه رشدی فارمن
          2-3-4-2 دیدگاه ترکیبی وارینگ
         2-3-4-3 دیدگاه دلبستگی جانسون و ویفن
         2-3-4-4 دیدگاه ترکیبی جسلسن 
         2-3-4-5 دیدگاه تعاملی باگاروزی
2-4 یافته‌های پژوهشی در قلمرو موضوع مورد بررسی

یشینه تحقیقاتی 
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۸ ، ۰۶:۲۲
محمدرضا قربانیان

عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی در زندگی و روابط زناشویی

 

هدف از این تحقیق پایان نامه بررسی عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی در زندگی و روابط زناشویی می باشد.


مشخصات فایل

 

 

تعداد صفحات 38
حجم 239 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

 

 

هدف از این تحقیق پایان نامه بررسی عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی در زندگی و روابط زناشویی می باشد.

 

 

 به صورت کلی، ایجاد امنیت عاطفی منوط به شکل‌گیری اعتماد بین‌فردی در رابطه زوجین است، به گونه‌ای که اولا زوجین طرف مقابل را در زندگی خود شریک بدانند، دوما رابطه زوجین به گونه‌ای باشد که وابستگی ایمنی بین طرفین بوجود آید و سوما اینکه تعهد و وفادرای فزاینده‌ای که همراه با تقویت‌های مثبت است، در زوجین مشاهده شود (گریف و مالهرب،2001).  از جمله موضوع های شناخته شده که می‌تواند بر امنیت عاطفی زوجین تاثیرگذار باشد عبارتند از:

رابطه جنسی، رابطه خویشاوندی، دوستان، فرزندان، مصرف مواد مخدر، نحوه صرف اوقات فراغت، اختلافات مذهبی، خیانت جنسی، به پایان رسیدن عشق متقابل، مشکلات عاطفی، مشکلات مادی، سوء استفاده بدنی (مانند کتک زدن)، مشکلات ارتباطی، (گفت و شنود)، ازدواج در سنین پایین، درگیری های شغلی (ومبل ، 1969، پیتمن ، 1989؛ به نقل از سیمپسون و همکاران،2007). 
 

 

 

عواملی که در ایجاد و میزان امنیت عاطفی در رابطه زناشویی موثر است به شرح زیر می‌باشد:

1.  ویژگی‌های شخصیتی
درک افراد از همسرشان با توجه به رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی او که شامل مواردی نظیر بدخلقی، کله شقی، افسردگی، لجبازی، حسادت، اجتماعی بودن، منزوی بودن و... می شود، می تواند ازعواملی باشد که امنیت عاطفی را درهمسرتحت تاثیر قرار دهد.معمولا اختلافات شخصیت افراد با چشم‌اندازهای متفاوت آنان ارتباط دارد.هرکدام از همسران خود را منطقی وانعطاف ‌ذیر ودیگری را غیرمنطقی و سرسخت می‌پندارد. بسیاری از برخوردها ناشی از طرز تلقی شخصیتی زن وشوهراست.یکی باعینک شفاف خوش‌بینی به حوادث می‌نگرد و دیگری با عینک تار بدبینی. شخص مستقل پیشنهاد کمک را نشانه تحقیر یا فقدان اعتماد می‌داند، حال آنکه انسان وابسته آن را به حساب توجه و علاقه می‌گذارد. انسان مستقل جدایی را مترادف با آزادی می‌داند و حال آنکه برای انسان وابسته، جدایی نشانه انزوا و تنها ماندن است. همه این موارد به طرق مختلف امنیت عاطفی زوجین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد (ناوک،2007).  

 

 


2. ارتباط 
رابطه خوب وسالم زناشویی مبتنی برعشق است. عشقی مسئولانه که بدنبال رابطه ای مسئولانه ایجاد می‌شود. رابطه‌ای مبتنی بر مساوات و برابری دو انسان که هردو سعی‌شان فراهم کردن امکانات رشد و شکوفایی دیگری است. بطور کلی برقراری رابطه به دو صورت کلامی و غیر کلامی است.ارتباطات کلامی، بخش عمده‌ای از ارتباطات را شامل می‌شود. بسیاری از زوج ها در انتقال امیال و احساسات خود به یکدیگر با دشواری روبرو هستند و خواسته هایشان را طوری به طرف مقابل منتقل می‌کنند که گویی به دو زبان متفاوت صحبت می‌کنند. در این شرایط هرگز عجیب نیست که دچار سوء تفاهم شوند (میرجین،2003). زوج هایی که از زندگی زناشویی خوبی برخوردار نیستند، در مقایسه با زوج‌هایی که زندگی زناشویی موفقی دارند، در درک نقطه نظرات واقعی یکدیگر با دشواری بیشتری روبرو هستند. با آنکه هردو خواهان تشریک مساعی هستند، ناتوانی در مبادله و انتقال پیام، آنها را در رسیدن به توافق‌های مهمی نظیر تقسیم وظایف و رسیدگی به فرزندان محروم می‌کند. در مواقعی می‌توان ریشه‌های مشکل را در حساسیت بی حد و روحیه تدافعی جستجو کرد. افراد با گرفتن حالت تدافعی، از دیدن و یا شنیدن آنچه دوست ندارند مصون می‌مانند. در نتیجه قادر نخواهند بود به ارتباط سالم برسند و این نهایتا باعث نا امنی در زندگی زناشویی می شود (بک، 1987، به نقل از روشنی،1390).

 

.

.

.

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف نظری امنیت عاطفی

تعریف عملیاتی امنیت عاطفی

موضع‌گیری‌ها در خصوص امنیت عاطفی
2-3-1 مفهوم امنیت
2-3-2 مفهوم امنیت عاطفی
2-3-3 عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی
          2-3-3-1 ویژگی‌های شخصیتی
          2-3-3-2 ارتباط  
         2-3-3-3 حل تعارض
         2-3-3-4 مسائل مالی
         2-3-3-5 فعالیت اوقات فراغت
         2-3-3-6 رابطه جنسی
         2-3-3-7 نقش‌های مربوط به برابری زن و مرد
2-3-4 دیدگاه‌های مطرح شده پیرامون امنیت عاطفی
          2-3-4-1 دیدگاه رشدی فارمن
          2-3-4-2 دیدگاه ترکیبی وارینگ
         2-3-4-3 دیدگاه دلبستگی جانسون و ویفن
         2-3-4-4 دیدگاه ترکیبی جسلسن 
         2-3-4-5 دیدگاه تعاملی باگاروزی
2-4 یافته‌های پژوهشی در قلمرو موضوع مورد بررسی

یشینه تحقیقاتی 
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۸ ، ۰۶:۲۱
محمدرضا قربانیان

فصل دوم پایان نامه نظریه های امنیت عاطفی

 

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های امنیت عاطفی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد. 


مشخصات فایل

 

 

تعداد صفحات 44
حجم 251 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

 

 

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری نظریه های امنیت عاطفی عنوان این پژوهش می باشد که در ان به مبانی نظری و پیشینه تحقیق می پردازیم. 

 

 

 

جسلسن به 8 مقوله یا بعد امنیت عاطفی زوجین همراه با آسیب شناسی آن اشاره می کند:
 

علاقه یا نگاهداری : 

اولین تجربه میان فردی ما بعنوان یک انسان نگاه داشته شدن است. نظریه‌های رشدی و روابط شیء متناسب با این مرحله یا بعد امنیت عاطفی است. دنیل استرن  می گوید امنیت عاطفی، صمیمیت و همدلی از گهواره آغاز می شود. مشاهدات استرن از کنش‌های متقابل والدین و کودک نتایجی را برای امنیت عاطفی بزرگسالان ارائه می‌کند. اگر امنیت عاطفی، صمیمیت و همدلی واقعیت طفولیت را می‌سازند، پس باید در تصور درونی والدین پیگیری شود تا واقعیت طفولیت را شکل دهد. پس در بزرگسالی نیز امنیت عاطفی در تجربه ارتباط با دیگران ایجاد می‌شود. استرن همچنین پیشنهاد می‌کند که مرحله کودکی پیش کلامی یک مرحله رشدی ضروری برای یادگیری رفتارهای پیچیده تعامل غیرکلامی انسان هاست. فرا ارتباط در تقاضاهای غیرکلامی کودک برای نگاهداری بنا نهاده می‌شود (استرن، 1990، به نقل از الیس،2004).

 

 


سولومن  (1989) معتقد است که ازدواج در بهشت یا آسمان ایجاد نمی شود، بلکه در تعاملات پویای اولیه بین والدین و کودک ساخته می‌شود که مکرراً در بزرگسالی دوباره فعال می‌شود. از دیدگاه جسلسن اگرچه نگاه داشتن به عنوان پیش مرحله ای برای وظایف توسعه یافته بعدی و موفقیت در امنیت عاطفی بزرگسالی است، اما افراد می‌توانند مسئولیت روابط شان در زمان حال را به عهده بگیرند (نقل از الیس،2004).
 

 

 

 

 

دلبستگی: 
در این مرحله کودک بین مادر و سایر افراد تمایز قائل می‌شود. قبلاً کودک فردی بود که مورد علاقه بود، اما در این مرحله کودک می‌تواند به مادرش علاقه داشته باشد. رفتار دلبستگی در طول زندگی ادامه می‌یابد. افراد دلبستگی به افراد و اشیاء را در طول زندگی در تلاش برای رهایی از درد و تنهایی جستجو می‌کنند. از این طریق کودک روابط اجتماعی را مطابق با انتظار پاسخ دهی و در دسترس بودن دیگران در کودکی شکل می‌دهد. همین اصل در بزرگسالی ادامه می‌یابد. شیوه دلبستگی افراد ریشه در تجربه آنان با دلبستگی اولیه شان دارد و این انتظارات روی چگونگی انتظارات افراد از روابط اثر می گذارد. مارگارت ماهلر  (1975) رفتار دلبستگی را ناشی از مرحله جدایی- فردیت می‌داند. این مرحله از سن سه ماهگی تا شش ماهگی اتفاق می‌افتد و وظیفه نهایی این مرحله برای کودک درونی کردن حضور شخص مادر است. این دیدگاه اهمیت انتقال روابط در رشد کودک را خاطرنشان می‌کند. لاکار  (1992) دو نوع انتقال انحرافی و سالم را مطرح می‌کند. حرکت انتقالی انحرافی پیچیده است و امنیت عاطفی را محدود می‌کند، در حالی که انتقال سالم رشد ارتباط افراد را تسهیل می کند. انتقال می‌تواند امنیت عاطفی رابطه و درک را افزایش دهد یا مانع شود (نقل از الیس،2004).

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف نظری امنیت عاطفی

تعریف عملیاتی امنیت عاطفی

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه های امنیت عاطفی

موضع‌گیری‌های نظری در خصوص امنیت عاطفی
2-3-1 مفهوم امنیت
2-3-2 مفهوم امنیت عاطفی
2-3-3 عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی
          2-3-3-1 ویژگی‌های شخصیتی
          2-3-3-2 ارتباط  
         2-3-3-3 حل تعارض
         2-3-3-4 مسائل مالی
         2-3-3-5 فعالیت اوقات فراغت
         2-3-3-6 رابطه جنسی
         2-3-3-7 نقش‌های مربوط به برابری زن و مرد
2-3-4 دیدگاه‌های مطرح شده پیرامون امنیت عاطفی
          2-3-4-1 دیدگاه رشدی فارمن
          2-3-4-2 دیدگاه ترکیبی وارینگ
         2-3-4-3 دیدگاه دلبستگی جانسون و ویفن
         2-3-4-4 دیدگاه ترکیبی جسلسن 
         2-3-4-5 دیدگاه تعاملی باگاروزی
2-4 یافته‌های پژوهشی در قلمرو موضوع مورد بررسی

یشینه تحقیقاتی 
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۸ ، ۱۸:۱۹
محمدرضا قربانیان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های امنیت عاطفی 45 صفحه

 

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های امنیت عاطفی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد. 


مشخصات فایل

 

 

تعداد صفحات 45
حجم 251 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

 

 

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های امنیت عاطفی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد. 

 

 

 

امنیت عاطفی یک فرآیند تعاملی است که شامل یک تعداد از ابعاد مرتبط می‌شود. امنیت عاطفی یک نیاز واقعی انسان است و در یک چارچوب نیاز بقا برای دلبستگی رشدی می‌کند. آشفتگی های شدید در مرز دلبستگی مادر- کودک یا شکست دلبستگی کودکی پیامدهایی برای رشد امنیت عاطفی واقعی در زندگی بعدی دارد. نیاز به امنیت عاطفی به عنوان رشد، پختگی، تمایز یافتگی و تظاهر پیشرفته نیاز جهانی بیولوژیکی برای نزدیکی بدنی، ارتباط و تماس با انسانهای دیگر مفهوم سازی می شود (باگاروزی،1387). 

 

 


باگاروزی (1387) امنیت عاطفی را شامل نه بعد امنیت روانشناختی، عقلانی، جنسی، جسمانی، معنوی، زیبایی شناختی، اجتماعی، تفریحی و فعلی می‌داند. شدت کلی نیاز به امنیت عاطفی و ابعاد نه گانه آن برای هر فرد متفاوت از دیگران است. افراد با ‌توجه به تفاوت‌های فردی در شدت و نوع امنیت عاطفی با یکدیگر متفاوتند. با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها بین افراد می‌توان درک کرد که چگونه یک زن و شوهری که نیاز کلی‌شان برای امنیت عاطفی از نظر شدت نیاز مشابه است، هنوز ممکن است از در میان گذاشتن تجربه صمیمیت در رابطه شان ناراضی باشند. متاسفانه بسیاری از همسران این تفاوت‌ها را خوب یا بد، سالم یا ناسالم، خواستنی یا غیرقابل قبول تعبیر و تفسیر می کنند. یکی از وظایف اولیه درمانگران کمک به زوجین برای درک و پذیرش تفاوت در شدت نیازهاست. زوج‌هایی که به خاطر عدم رضایت از نیازهای امنیت عاطفی وارد درمان می‌شوند، به تدریج یاد می‌گیرند که تفاوتشان در شدت نیازهای کلی و شدت ابعاد نیازها یک موضوع ساده مربوط به تفاوت هاست.

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف نظری امنیت عاطفی

تعریف عملیاتی امنیت عاطفی

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه های امنیت عاطفی

موضع‌گیری‌های نظری در خصوص امنیت عاطفی
2-3-1 مفهوم امنیت
2-3-2 مفهوم امنیت عاطفی
2-3-3 عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی
          2-3-3-1 ویژگی‌های شخصیتی
          2-3-3-2 ارتباط  
         2-3-3-3 حل تعارض
         2-3-3-4 مسائل مالی
         2-3-3-5 فعالیت اوقات فراغت
         2-3-3-6 رابطه جنسی
         2-3-3-7 نقش‌های مربوط به برابری زن و مرد
2-3-4 دیدگاه‌های مطرح شده پیرامون امنیت عاطفی
          2-3-4-1 دیدگاه رشدی فارمن
          2-3-4-2 دیدگاه ترکیبی وارینگ
         2-3-4-3 دیدگاه دلبستگی جانسون و ویفن
         2-3-4-4 دیدگاه ترکیبی جسلسن 
         2-3-4-5 دیدگاه تعاملی باگاروزی
2-4 یافته‌های پژوهشی در قلمرو موضوع مورد بررسی

یشینه تحقیقاتی 
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۸ ، ۲۱:۳۵
محمدرضا قربانیان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت عاطفی در زندگی زناشویی 43 صفحه

 

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت عاطفی در زندگی زناشویی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.


مشخصات فایل

 

 

تعداد صفحات 43
حجم 251 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

 

 

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت عاطفی در زندگی زناشویی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد. 

 


کردوا و اسکات (2001) به منظور سهولت در مشاهده امنیت عاطفی در تحقیقات تلاش کردند که آن را با واژه‌های رفتاری تعریف کنند. آن‌ها امنیت عاطفی را به عنوان نتیجه تعاملات بین زوج‌هایی که رفتارهای صمیمانه و احساسات مثبت را در روابطشان تجربه می‌کنند، مفهوم سازی می‌کنند. این احساسات، تجربیاتی درونی هستند که در طول زمان به علت صمیمیت و پاسخ‌گویی عاطفی زوجین به یکدیگر بر انگیخته می‌شوند و حاصل آن‌ها احساس آرامش و امنیت عاطفی است. اگر تجارب انباشته شده در طول زمان در یک رابطه صمیمانه غنی باشد، سرانجام امنیت عاطفی بوجود می‌آید (آسایش در مورد آسیب‌پذیر بودن به جای ترس از ضربه خوردن یا طرد شدن از سوی همسر) (کردوا و اسکات، 2001).

 

 


در یک ازدواج موفق، زن و شوهر متعهدند که بر سر تفاوت‌های خود به توافق برسند، در تضاد و اختلاف باقی نمانند و بجای بحث و مخالفت برای مصالحه و صمیمیت تلاش کنند. با هم گفتگو کردن بخشی از تماس و مصالحه است. زوج‌های موفق نیز باهم درگیر می‌شوند اما با اختلافات خود برخورد منصفانه می‌کنند. ظرفیت قبول اختلاف، نشانه صمیمیت و نشانه یک خانواده سالم است. اختلاف سالم و خوب، سازنده است. در خانواده های مساله دار، مسائل را انکار می‌کنند و یا می‌پذیرند که با هم مخالفت نکنند و یا اینکه لب از سخن می‌بندند و منزوی می‌شوند. از آنجا که هر شخص، انسان منحصر به فردی است و از آنجا که مقررات نظام هر خانواده متفاوت است، اختلاف امری نا گزیر است و صد البته که نحوه برخورد با این تفاوت‌ها و حل تعارضات، در میزان امنیت عاطفی بسیار موثر است (برادشاو، 1999، به نقل از میرجین و کردوا،2007).

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف نظری امنیت عاطفی

تعریف عملیاتی امنیت عاطفی

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش امنیت عاطفی در زندگی زناشویی

موضع‌گیری‌های نظری در خصوص امنیت عاطفی
2-3-1 مفهوم امنیت
2-3-2 مفهوم امنیت عاطفی
2-3-3 عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی
          2-3-3-1 ویژگی‌های شخصیتی
          2-3-3-2 ارتباط  
         2-3-3-3 حل تعارض
         2-3-3-4 مسائل مالی
         2-3-3-5 فعالیت اوقات فراغت
         2-3-3-6 رابطه جنسی
         2-3-3-7 نقش‌های مربوط به برابری زن و مرد

2-3-4 دیدگاه‌های مطرح شده پیرامون امنیت عاطفی
          2-3-4-1 دیدگاه رشدی فارمن
          2-3-4-2 دیدگاه ترکیبی وارینگ
         2-3-4-3 دیدگاه دلبستگی جانسون و ویفن
         2-3-4-4 دیدگاه ترکیبی جسلسن 
         2-3-4-5 دیدگاه تعاملی باگاروزی
2-4 یافته‌های پژوهشی در قلمرو موضوع مورد بررسی

یشینه تحقیقاتی 
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۸ ، ۲۱:۳۵
محمدرضا قربانیان
پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۳۵ ب.ظ

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت عاطفی 44 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت عاطفی 44 صفحه

 

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت عاطفی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.


مشخصات فایل

 

 

تعداد صفحات 44
حجم 251 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

 

 

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت عاطفی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد. 

 

 

امنیت عاطفی، حالتی را گویند که در آن شخص از ارضای نیازهای عاطفی خود، به ویژه ارضای نیاز خود به محبوب بودن، احساس اطمینان کند.. احساس امنیت عاطفی بستگی دارد به محبت و عطوفت، مقبولیت و ثبات روابط. احساس امنیت عاطفی به توانایی احساس امنیت و اطمینان، زمانی که شخص درگیر یک رابطه صمیمانه با یک شریک عشقی است، اطلاق می‌شود، به این شرط که با اینکه فرد آسیب پذیر است، ترس از پیامد هیجانی منفی تجربه نشود (کردوا،2007). مهم است که توجه شود که برای شروع فرایند صمیمیت، وجود آسیب‌ پذیری ضروری است و اینکه آسیب‌پذیری در یک بافت آرامش‌بخش و اطمینان‌بخش، فرایند ایجاد احساسات امنیت عاطفی را خلق می‌کند (کردوا،2007). 

 


مزلو (1970) تأکید می کند که هر یک از نیازهای عاطفی، شناختی و بیانی یک ارزش به شمار می رود، این نکته همان قدرکه در مورد عشق به حقیقت یا به یقیین صدق می کند، درباره علاقه به ایمنی نیز صادق است. احساس ناایمنی نه تنها انگیزه و محرک سودمندی نخواهد بود، بلکه استعداد فرد را در رو به روشدن وحل کردن مشکلات وخطرات نیزمحدود می نماید.نابهنجاری های روانی و رفتاری درانسان هنگامی شروع می‌شود که احساس ناایمنی بر وجود او حاکم گردد. احساس ناایمنی می تواند از جنبه های مختلف زندگی، شغلی، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی نمود پیدا کند و با متغیرهای سن، جنس، دین، تأهل، شغل، رشته تحصیلی، شدت یا کاهش یابد. احساس ناایمنی را می توان در دوره های مختلف سنی مشاهده کرد. 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف نظری امنیت عاطفی

تعریف عملیاتی امنیت عاطفی

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش امنیت عاطفی

موضع‌گیری‌های نظری در خصوص امنیت عاطفی
2-3-1 مفهوم امنیت
2-3-2 مفهوم امنیت عاطفی
2-3-3 عوامل تاثیرگذار بر امنیت عاطفی
          2-3-3-1 ویژگی‌های شخصیتی
          2-3-3-2 ارتباط  
         2-3-3-3 حل تعارض
         2-3-3-4 مسائل مالی
         2-3-3-5 فعالیت اوقات فراغت
         2-3-3-6 رابطه جنسی
         2-3-3-7 نقش‌های مربوط به برابری زن و مرد

2-3-4 دیدگاه‌های مطرح شده پیرامون امنیت عاطفی
          2-3-4-1 دیدگاه رشدی فارمن
          2-3-4-2 دیدگاه ترکیبی وارینگ
         2-3-4-3 دیدگاه دلبستگی جانسون و ویفن
         2-3-4-4 دیدگاه ترکیبی جسلسن 
         2-3-4-5 دیدگاه تعاملی باگاروزی
2-4 یافته‌های پژوهشی در قلمرو موضوع مورد بررسی

یشینه تحقیقاتی 
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۸ ، ۲۱:۳۵
محمدرضا قربانیان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های مهارت های هیجانی 35 صفحه

 

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های هیجانی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد. 


مشخصات فایل

 

 

تعداد صفحات 35
حجم 230 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

 

 

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های مهارت های هیجانی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد. 

 

 

نظریه مایروسالووی(1990)

مدل مهارت‌های هیجانی مایر و سالووی یک رویکرد مبتنی بر توانایی است.زمانی که آن‌ها برای نخستین باراین مفهوم را به کار بردند،مقصود آن‌ها این بود که توجه روشن تری نسبت به رابطه بین هیجان وشناخت (استدلال) ایجاد کنند در این مدل، مهارت‌های هیجانی به عنوان توانایی درک وتظاهر هیجانی، فهم وبکار گیری هیجان‌ها واداره هیجانها جهت تقویت رشد شخصی تعریف می شود.

 

 


اما اخیرا سالووی و مایر درتجدید نظر درمورد تعریف اولیه خود مهارت‌های هیجانی را براساس کفایتهای اختصاصی آن شامل :
1-    توانایی درک و ابراز هیجان به شکل صحیح
2-    تسهیل هیجانی تفکر
3-    فهم و تحلیل اطلاعات هیجانی و به کار گیری آگاهی هیجانی
4-    توانایی تنظیم هیجانی جهت ارتقا رشد هیجانی و عقلانی و سلامت ، تعریف نمودند .

 

 

با تعریف اخیر از مفهوم مهارت‌های هیجانی، آن‌ها تحلیل خود از توانایی های مرتبط با هیجان را به چهار حوزه از مهارت ها تقسیم کرده اند و آنها را رشته نامیده اند. دریک نتیجه گیری کلی می توان گفت که مایر و سالووی مهارت‌های هیجانی را به عنوان توانایی و استدلال درباره هیجان‌ها تعریف می کنند. درنظرآنها ،مهارت‌های هیجانی نقش مهمی دربسیاری ازحوزه های  زندگی بازی می کنند، اماسایر مهارت‌ها وکفایت‌ها نیز مهم هستند .

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف نظری مهارت های هیجانی

تعریف عملیاتی مهارت های هیجانی

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه های مهارت های هیجانی

موضع‌گیری‌های نظری درخصوص مهارت‌های هیجانی
2- 2-1 تعریف مهارت‌های هیجانی
2-2-2 تعریف هیجان
2-2-3 ابعاد هیجان
2- 2-4 تاثیر مهارت‌های هیجانی بر وضعیت روانشناختی
2-2-5 تقویت مهارت‌های هیجانی
2-2-6 نظریه‌های مهارت‌های هیجانی    
          2-2-6-1 نظریه مایر و سالووی  
          2-2-6-2 رویکرد مختلط
         2-2-6-3 مدل مهارت‌های هیجانی گلمن
         2-2-6-4 مدل مهارت‌های هیجانی بار-آن

یشینه تحقیقاتی 
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۸ ، ۲۱:۳۴
محمدرضا قربانیان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های هیجانی 36 صفحه

 

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های هیجانی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.


مشخصات فایل

 

 

تعداد صفحات 36
حجم 230 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

 

 

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های هیجانی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد. 

 


مهارت‌های هیجانی شامل طبقه وسیعی از مهارت‌ها می‌باشند از قبیل: توانایی در شناسایی هیجانات، ابراز هیجانات،همدلی کردن ومدیریت هیجانات چالش‌برانگیز.به عبارت دیگر مهارت‌های هیجانی شامل روش‌های اکتسابی هرفرد برای شناسایی کردن،سازمان‌دهی کردن وابراز هیجاناتش وهمچنین نحوه پاسخ‌گویی او به هیجانات دیگران می‌باشد (کردوا، جی و وارن،2005).

 


 تعریف هیجان
واژه‌ای که تحت عنوان هیجان به آن اشاره می‌شود اصطلاحی است که روانشناسان و فلاسفه بیش از یک قرن درباره معنای دقیق آن به بحث و جدل پرداخته‌اند. درفرهنگ لغات انگلیسی اکسفورد، معنای لغوی هیجان چنین ذکر شده است « هرتحریک یا اغتشاش در ذهن، احساس عاطفه، هر حالت ذهنی قدرتمند یا تهییج شده».  لغت هیجان را برای اشاره به یک احساس، افکار، حالت‌های روانی و بیولوژیکی مختص آن و دامنه‌ای از تمایلات شخص برای عمل کردن براساس آن به کار می‌برند (مارشال ریو،1385). 

 

 


در زمینه تحقیقات داخلی در حوزه مهارت‌های هیجانی می‌توان به پژوهشی اشاره کرد که بشارت (1384) در آن به بررسی تاثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی پرداخت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و مشکلات بین‌فردی دانشجویان همبستگی منفی معنادار وجود دارد. هوش هیجانی، هم چنین با زمینه‌های مختلف مشکلات بین‌فردی دانشجویان، هم چون قاطعیت، مردم آمیزی، صمیمیت، و مسئولیت پذیری، همبستگی منفی معنادار دارد. هوش هیجانی، با تقویت سلامت روانی، توان همدلی با دیگران، سازش اجتماعی، بهزیستی هیجانی، و رضایت از زندگی، مشکلات بین‌فردی را کاهش می‌دهد و زمینه بهبود روابط اجتماعی را فراهم می‌سازد. هوش هیجانی، هم چنین از راه ویژگی‌های ادراک هیجانی، آسان سازی هیجانی، شناخت هیجانی و مدیریت هیجان‌ها، و با سازوکارهای پیش بینی، افزایش توان کنترل، و تقویت راهبردهای رویارویی کارآمد، به فرد کمک می‌کند تا کیفیت روابط اجتماعی را بهتر سازد.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف نظری مهارت های هیجانی

تعریف عملیاتی مهارت های هیجانی

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مهارت های هیجانی

موضع‌گیری‌های نظری درخصوص مهارت‌های هیجانی
2- 2-1 تعریف مهارت‌های هیجانی
2-2-2 تعریف هیجان
2-2-3 ابعاد هیجان
2- 2-4 تاثیر مهارت‌های هیجانی بر وضعیت روانشناختی
2-2-5 تقویت مهارت‌های هیجانی
2-2-6 نظریه‌های مهارت‌های هیجانی    
          2-2-6-1 نظریه مایر و سالووی  
          2-2-6-2 رویکرد مختلط
         2-2-6-3 مدل مهارت‌های هیجانی گلمن
         2-2-6-4 مدل مهارت‌های هیجانی بار-آن

یشینه تحقیقاتی 
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۸ ، ۲۱:۳۴
محمدرضا قربانیان
پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۳۴ ب.ظ

پایان نامه مهارت های اجتماعی نابینایان

پایان نامه مهارت های اجتماعی نابینایان

 

هدف از این پایان نامه مهارت های اجتماعی نابینایان می باشد.


مشخصات فایل

 

 

تعداد صفحات 66
حجم 364 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

 

 

هدف از این پایان نامه مهارت های اجتماعی نابینایان می باشد.

 

 

هر مهارت اجتماعی در حقیقت فرآیندهای پیچیده‌ای دارد، که غالباً مجموعه‌ای از رفتارها را در بر می‌گیرد کودک باید بتواند مهارتهای فرعی موجود در مهارت اجتماعی کلی را بشناسد کودکانی که نقص مهارتی دارند، غالباً بر واکنش‌های نامناسب خود اسرار می‌وزند زیرا از درک اینکه چنین رفتارهایی پیامدهای ناخوشایند دارند، عاجزند یا نمی‌توانند رفتارهایی را که نتایج مطلوبتری به بار می‌آورند به اجرا درآورند. مانند هر نوع یادگیری، بازخورد در رشد مهارتهای اجتماعی اهمیتی بسزا دارد چرا که اگر کودک از کیفیت اعمال خود باخبر باشد می‌تواند برای اصلاح مهارت‌هایش گام ضروری را بردارد. 

 

 

روابط اجتماعی مناسب با دیگران یکی از کارآمدترین ابزارهای مقابله با فشارهای روانی است، اما آنچه که روابط میان افراد را بهبود بخشیده و موجب کارآمدی آن می‌شود برخورداری از مهارتهای اجتماعی است. این مهارتها افراد را در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، مقابله با مشکلات، حل تعارض، ابراز وجود، همدلی با همنوعان کسب حمایت اجتماعی، سازگاری اجتماعی و بسیاری از توانمندی‌های دیگر یاری می‌کنند، به گونه‌ای که افراد می‌توانند در مقابله با بحرانها از این تواناییها شبکه اجتماعی شان را توسعه داده و در مواقع لزوم جهت مقابله با بحرانها و حوادث زندگی از آن حمایت اجتماعی کسب کنند. شبکه اجتماعی ما مردمی را در برمی‌گیرد که می‌توانیم به آنها تکیه کنیم، مردمی که به ما اجازه می‌دهند بدانیم آنها نگران ارزشها هستند و ما را دوست دارند. هر کس که متعلق به شبکه اجتماعی است، حمایت اجتماعی را تجربه می‌کند. شواهد روز افزونی وجود دارد که طرق غیر انطباقی تفکر و رفتار، بطور نامتناسبی در میان افراد با حمایتهای اجتماعی کم روی می‌دهد. میزان کفایت حمایت اجتماعی موجود شخص، هم در آسیب‌پذیری و هم در مقابله وی نقش دارد (نادری، 1388). 

 

 

 

 

پژوهش‌ها در رابطه با کودکان نابینا نشان می‌دهد که این کودکان الف) در دلبستگی بین نوزاد و مادر دچار تأخیرهای رشدی می‌باشند. ب) در مقایسه با همسالا ن بینای خود از تجارب اجتماعی کمتری برخوردارند. ج) از همسالان بینای خود باز خوردهای ناکافی دریافت می‌کنند (ون، 1983). محققان براساس ارزیابی‌های صورت گرفته به کمک مقیاس رشد اجتماعی وایلند نشان داده‌اند که برخی از کودکان مبتلا به اختلال بینایی در زمینه‌ی عملکردهای بین فردی دچار مشکل می‌باشند، امّا واضح نیست که آیا معلولیت آنها باعث چنین مشکلاتی شده باشد. 

 


مطالعات بسیاری نشان می‌دهند که نوزادان معلول بینایی اختلال در رفتار خندیدن دارند. برای نمونه فریدمن (1964) در پژوهشی به این نتیجه رسید که نوزادان مبتلا به اختلال بینایی در مقایسه با همسالان بینای خود در عمل خندیدن رشد نیافته‌تر می‌باشند. وی همچنین با بررسی کیفیت خندیدن در نوزادان نابینا نسبت به نوزادان بینا متوجه شد که این عمل در نوزادان نابینا بیشتر به صورت رفلکس صورت می‌گیرد. 

 


ادراکات یک کو دک نابینا ممکن است بر اساس درون دادها ی حسی سایر حواس به غیر از بینایی باشد. واضح است که تجارب یادگیری کودک نابینا بطور معنی‌دار ی به خاطر فقدان بینایئش محدود است. مطالعات اولیه درباره کنش هوشی کودکان نابینا اغلب در رابطه با متوسط بهره هوشی آنها صورت گرفته است. اما مطالعات بعدی اغلب به روی بررسی ابعاد ویژه هوشی با احتیاط بیشتر صورت گرفته است کودکان نابینا در برخی از حوزه‌ها با کودکان بینای همسن وسال متفاوت هستند. این حوزه‌ها، طیفی از درک مفاهیم یا دانش کلی درباره جهان را شامل می‌شود .

 

 

 


ساموئل هیز در اثر کلاسیک خود تحت عنوان «مشارکت‌ها در روانشناسی نابینایی» سه نکته مهم را گزارش می‌دهد: 
اولاً، نابینایی بخودی خود به هوش کمتر نمی‌انجامد، تعدادی از کودکان نابینا که بهره هوشی آنها به مدت چند سال پایین بود به مراتب هوش آنها به سرعت افزایش یافت. 
ثانیاً، نتوانسته است نکته‌ای به زیان دانش آموران نابینا به خصوص در رابطه با هوش کلامی آنها پیدا کند. 
ثالثاً، ارتباطی بین آغاز ابتلا و بهره هوشی وجود ندارد. 

بطور کلی اغلب پژوهشها حکایت از این دارند که افراد نابینا از لحاظ بهره هوشی اختلافات فاحشی با افراد بینا ندارند (شریفی درآمدی، 1376) 

 

 

 

 

 

 

 


فهرست مطالب


مقدمه    9
2-2 نقص بینایی    9
2-2-1 اهمیت حس بینایی    9
2-2-2 تعریف و طبقه‌بندی نقص بینایی    10
2-2-3 علل نقص بینایی    12
2-2-4 نحوه برخورد فرد نابینا با نقص بینایی    13
2-2-5 نکات ضروری در آموزش نابینایان    14

2-5 مهارتهای اجتماعی    20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی    20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی    20
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی    22
2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی    24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی    25
2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد    26
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی    27
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف    28
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی    28
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی    29

2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان    30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان    30
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا    31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی    35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی    38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن    40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان    43
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی    45
2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی    46
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق    49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور    49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران    51

 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۸ ، ۲۱:۳۴
محمدرضا قربانیان
پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۳۳ ب.ظ

فرآیندهای عاطفی و شناختی در مهارت های اجتماعی

فرآیندهای عاطفی و شناختی در مهارت های اجتماعی 

 

هدف از این پایان نامه فرآیندهای عاطفی و شناختی در مهارت های اجتماعی می باشد.


مشخصات فایل

 

 

تعداد صفحات 64
حجم 364 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

 

 

هدف از این پایان نامه فرآیندهای عاطفی و شناختی در مهارت های اجتماعی  می باشد.

 

 

چنین به نظر می‌رسد که فرایندهای واسطه‌ای تفکر که میان بروز رویدادهای محیط و واکنش فرد، رفتار را هدایت می‌کند و افکار مربوط به برخوردهای اجتماعی تا حد زیادی از طریق نحوه درک موقعیت اجتماعی شکل می‌گیرد. از سوی دیگر عواطفی که به علت رویدادهای برونی یا درونی تحریک می‌شوند نیز بر واکنش اجتماعی اثر می‌گذارند. تئوریهای مختلفی در زمینه ماهیت ارتباط میان عواطف و فرایندهای شناختی وجود دارد، ولی پیوستگی این دو فرآیند به یکدیگر کاملاً شناخته شده است (لویز  و مایکلسون، 1983، به نقل از سهرابیان، 1379). 

 

 

 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف 
توانایی شناخت و شرکت در تجربه‌های عاطفی دیگران بر پایه درک شخص از عواطف خود استوار است. کودک در جریان رشد با نحوه شناخت و نامگذاری احساسات خود و دیگران و راههای مطلوب بیان عواطف آشنا می‌شود به تشخیص تفاوت پاسخ‌های عاطفی در موقعیت‌های مشابه و درک فرایندهای فکری در ایجاد حالات احساسی خود نایل می‌شود و روش‌های مناسب و قابل قبول ابراز احساسات خود را در شرایط مختلف می‌آموزد. شناخت و تشخیص عواطف، درک دیدگاه دیگران، توانایی تجربه کردن و آگاه شدن از عواطف. . . خود و بروز پاسخ‌های سازنده در برابر رفتار عاطفی بر انگیخته از عوامل مهم رفتار عاطفی هستند (فش باخ، فاور، بالارد و کمپل ، 1983، به نقل از سهرابیان، 1379). 

 


برخی از تظاهرات رفتاری نامطلوب مانند بروز خشم، که از حالات عاطفی ناشی می‌شوند. ضرورت آموزش مهارت‌های اجتماعی را به شکل رفتارهای جانشین ایجاب می‌کند. به همین نحو ترس، اضطراب و شرم ناشی از آن می‌تواند با آموزش و اعمال رفتارهای اجتماعی تداخل داشته باشد. آموزش مهارتهای اجتماعی مربوط به عواطف را می‌توان دارای چند جنبه به هم مرتبط دانست. این آموزش در پایین‌ترین مقطع با شناخت و تعیین هویت عواطف دیگران آغاز می‌شود و هدف غایی آن یادگیری راههای مناسب و قابل قبول نحوه ابراز هر نوع احساسات در هر موقعیت است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


فهرست مطالب


مقدمه    9
2-2 نقص بینایی    9
2-2-1 اهمیت حس بینایی    9
2-2-2 تعریف و طبقه‌بندی نقص بینایی    10
2-2-3 علل نقص بینایی    12
2-2-4 نحوه برخورد فرد نابینا با نقص بینایی    13
2-2-5 نکات ضروری در آموزش نابینایان    14

2-5 مهارتهای اجتماعی    20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی    20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی    20
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی    22
2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی    24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی    25
2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد    26
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی    27
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف    28
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی    28
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی    29

2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان    30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان    30
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا    31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی    35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی    38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن    40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان    43
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی    45
2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی    46
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق    49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور    49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران    51

 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۸ ، ۲۱:۳۳
محمدرضا قربانیان