فایلین

پاورپوینت,تحقیق,گزارش کار,دانلود پاورپوینت,نمونه سوال,پرسشنامه,دانلود فایل,فروشگاه دانلود فایل

فایلین

پاورپوینت,تحقیق,گزارش کار,دانلود پاورپوینت,نمونه سوال,پرسشنامه,دانلود فایل,فروشگاه دانلود فایل

پاورپوینت,تحقیق,گزارش کار,دانلود پاورپوینت,نمونه سوال,پرسشنامه,دانلود فایل,فروشگاه دانلود فایل

بررسی نظریه های شیوه های فرزندپروری و تحقیقات انجام شده در این زمینه

 

هدف از این پایان نامه بررسی نظریه های روشهای فرزندپروری و تحقیقات انجام شده در این زمینه می باشد.


مشخصات فایل

 

 

تعداد صفحات 66
حجم 213 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل

 

 

هدف از این پایان نامه بررسی نظریه های روشهای فرزندپروری و تحقیقات انجام شده در این زمینه می باشد.

 

 

 

 

روش‌های جدید فرزند پروری بر مبنای اصول برابری و احترام متقابل استوار است . منظور از برابری کودک و بزرگسال در ارزش انسانی و شأن آنها است و لازمه این برابری و درک ارزش انسانی کودک این است که والدین با توسل به شیوه‌های منطقی و مسئولانه فرزند پروری کودک به خودش اطمینان دهد که دارای ارزش و شأن انسانی می‌باشد و در روش‌های تربیتی خود این نکته مهم را مدنظر قرار دهند . (‌اکبری ، 1389)  صرف نظر از نوع و شیوه فرزند پروری تنوع فرهنگی نیز شاخصه کلی از نوع تربیت فرزند به حساب می‌آید بدین معنی که گروه‌های قومی اغلب عقاید و شیوه‌های فرزند پروری خاص خودشان را در نظر می گیرند ، سازگارانه هستند . به عنوان مثال : بزرگسالان چینی، شیوه‌های تربیتی خود را  بسیار پرتوقع توصیف می‌کنند .

 

 

این تأکید بر آموزش و برنامه‌ریزی اوقات بیانگر عقاید کنفسیوس به اهمیت انطباق قاطع احترام به بزرگترها و آموزش رفتار جامعه پسند است .( سید محمدی ،1386) در خانواده‌های امریکای لاتین کنترل شدید والدین ( به خصوص توسط پدر ) بامحبت شدید مادر همراه می‌شود . مادران سیاه پوست اغلب به شیوه بزرگسال محوری متکی هستند به طوری که انتظار دارند فرزندانشان بی‌چون و چرا اطاعت کنند این مطالب حاکی از آن است که رفتار والدین خود را در نظر می‌گیرند در طول تاریخ می‌توان پیامدهای آن را تغییر دهد .

 

 

نظریه سبک فرزند پروری والدین شیفر 

شیفر (1995) با مطالعه توصیفی و استفاده ازتحلیل عوامل رفتاری والدین در تعامل والد – فرزند  وسپس انجام مصاحبه ومشاهده های مستقیم رفتاری یک مدل فرضی زنجیره ای از پیرامون دو بعد دو قطبی آزادی – کنترل وطرد – عشق سازماندهی شده بود را ارائه داد که از برخورد دو بعد اصلی یاد شده چهار ربع تشکیل می شود:

 

ربع اول (آزادی – عشق )
این نوع والدین کسانی هستند که معمولا در اذهان عمومی تحت عنوان والدین نمونه شناخته می شوند.
کودکان آنها دارای استقلال بوده و رفتار اجتماعی مناسبی دارند (هواسی ،1385).
کودکان پرورش یافته با این سبک  فرزند پروری عمدتا اعتماد به نفس ،احساس خود مختاری ،تمایل به کنترل محیط و گرایش به سمت رفتارهای دوستانه نسبت به همسالان می باشند .همچنین این والدین با عاطفه، تشویق کننده و حساس به نیازهای فرزندان خود هستند(برنز،2006 ترجمه اکرمی ،1389).

 


ربع دوم (کنترل –  عشق )
که در برگیرنده مجموعه پیچیده ومتعارض از رفتارها  ونگرش های تربیتی مادران است .این والدین فرصت کسب تجربه ویادگیری رااز کودکان سلب می کنند .آنها با محبت افراطی موجب گرفتن آزادی لازم از کودکانشان می شوند .کودکان چنین خانواده هایی وابستگی بیشتری رانشان می دهند ونسبت به گروه اول حالت اتکای بیشتر وخصومت زیادتر هستند (شیرازی ،1385).

 


ربع سوم (کنترل –  طرد )
این والدین برای فرزندان خود مقرارت ومحدودیت های زیادی را درنظر می گیرند و بر رعایت آن از سوی فرزندان تاکید ونظارت شدید دارند آنها احساس خصمانه شدیدی در اطفال خویش به وجود می آورند ولی اجازه ی ظاهر ساختن این احساس را نمی دهند این کودکان معمولا در روابط اجتماعی ناموفق هستند ،گوشه گیری ،خجالت و عدم اعتماد به نفس در این کودکان به وفور یافت می شود 

 


ربع چهارم (آزادی – طرد )
شیوه های موجود درربع چهارم به صورت طرد ،سهل انگاری ،کناره گیری و بی تفاوتی خود را نشان می دهند .این والدین معمولا خود را درگیر مشکلات فرزندان نمی کنند وبر رفتار آنها کنترلی ندارند .فرزندان آنها نیز افرادی پرخاشگربا مسئولیت پذیری بسیار ضعیف ،بد اخلاقی و رفتار های خصومت آمیز هستند (برنز ،2006 ترجمه اکرمی ،1389).

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف نظری سبک های تربیتی والدین

تعریف عملیاتی سبک های تربیتی والدین

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سبک های تربیتی والدین

مقدمه    4
2- 1  تعریف خانواده    4
2 - 2 نقش والدین در رفتار فرزند    7
2 - 3 دلبستگی و پیوند والدینی    9
2 – 4 تأثیر محیط و فضای خانواده بر کودکان    10
جدول 2-1  تأثیر فضای خانواده بر کودکان    11
2 - 5  شیوه های فرزند پروری    14
2 - 6 تاریخچه شیوه فرزند پروری    15
2- 7  تاریخچه فرزند پروری در ایران    18
2 - 8  بنیان نظری روشهای فرزند پروری و تحقیقات صورت پذیرفته در این زمینه    20
الگوهای مختلف روابط والد- فرزند در دیدگاه یکسویه    22
شیوه فرزند پروری شیفر    22
شکل 2 – 1 الگوهای فرزندپروری شیفر    23
جدول2-2 ابعاد شیوه های  فرزند پروری والدین از نگاه شیفر ؛ اقتباس از شیرازی،1385    24
شیوه های فرزندپروری بامریند    25
پذیرندگی-  پاسخ دهندگی    27
توقع     داشتن    27
پایین    27
شکل 2-2     نمایش چهار شیوه فرزند پروری در دو بعد پذیرندگی و توقع داشتن    27
شیوه فرزندپروری مقتدرانه    27
شیوه فرزندپروری مستبدانه    29
شیوه فرزندپروری سهل گیرانه    30
شیوه فرزندپروری مسامحه کار    31
جدول 2-3: تاثیرات حاصل از شیوه های مختلف فرزند پروری در دوران کودکی وبزرگسالی، بامریند،1991به نقل از برنز،2006 ،ترجمه سعیدی،1391).    33
شیوه های جدید فرزندپروری بامریند    34
جدول 2-4 : ابعاد شیوه های فرزند پروری والدین دایانا باوم مریند؛ اقتباس از برنز،2006    36
الگوهای والد- فرزند در دیدگاه دو سویه    42
رویکرد بازتابی یا آینه گونه" تأثیر کودکان بر والدین"    42
نظریه تأثیرمتقابل    43
2-9عوامل تعیین کننده شیوه های فرزندپروری والدین    44
2-10نقش تفاوت های جنسی در نحوه برخورد والدین    46
2-11روش فرزندپروری ، دخالت والدین در فعالیتهای مدرسه و پیشرفت تحصیلی نوجوانان    56
2-12محیط خانه، خود پنداری و پیشرفت تحصیلی: یک هدف مدلسازی متداول    57
منابع فارسی    62

یشینه تحقیقاتی 
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی