دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراشناخت درمانی 49 صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراشناخت درمانی 49 صفحه
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراشناخت درمانی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 49 |
حجم | 368 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراشناخت درمانی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
فراشناخت درمانی بر این اصل اساسی بنا شده است که اختلال روانشناختی بر اثر فعال سازی سبک فکری خاص و زهر آگینی به وجود می اید که به این سبک فکر ی، سندرم شناختی – توجهی می گویند. اغلب مردم دوره هایی از هیجان و ارزیابی منفی ( مثل غمگینی، اضطراب، خشم، بی ارزشی) را به طور موقتی و گذرا تجربه می کنند، با این حال سندرم شناختی – توجهی باعث می شود، افراد در دام آشفتگی های تکراری و دیر پا بیفتند (؛ ولز و ماتوز، 1994؛ 1996؛ ولز، 2009).
اصطلاح فراشناخت به دانش ما درباره فرایند های شناختی خود و چگونگی استفاده بهینه از آنها برای رسیدن به اهداف یادگیری گفته می شود ( بایلر و اسنومن، 1933؛ به نقل از زوهر، 1991 ). به عبارت دیگر، فراشناخت به دانش یا آگاهی فرد از نظام شناختی خود او یا به دانستن درباره دانستن گفته می شود. دانش فراشناختی ما را یاری می دهد تا به هنگام یادگیری و دانستن، پیشرفت خود را بر مطالبی که خوانده ایم، بسنجیم. کوتاه سخن اینکه، دانش فراشناختی به ما می گوید که راه های مختلفی برای سازمان دهی مطالب به منظور سهولت بخشیدن به یادگیری و یاد آوری وجود دارد(سیف، 1376). می توان به گونه ای دیگر به فراشناخت نگریست، بدین صورت که آن را شناخت در مورد شناخت دانست. از آنجا که شناخت را دانستن و یادگیری معنی می کنیم، می توانیم فراشناخت را به دانستن درباره یادگیری و تفکر خود معنی کنیم. به همین سبب یکی از تعابیر بسیار نزدیک به فراشناخت، یاد گرفتن یاد گیری است (سیف، 1379). فراشناخت هر گونه دانش یا فعالیت شناختی است که موضوع آن شناخت باشد یا اینکه فعالیت یا فرایندهای ذهنی و شناختی انسان را تنظیم کند( فلاول، 1984؛ به نقل از سیف، 1379 ).
مروری به مطالعات در مورد تاثیر درمان فراشناختی بر جنبه های روانی شنان می دهد که این روش ها تنها برای اختلالات به ویژه اختلالات اضطرابی به کار رفته است. در یکی از همین مطالعات لوبان و همکاران (2003) در پژوهشی بدست آوردند که باورهای فراشناختی در بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی بویژه اختلال اضطراب منتشر، اختلال پانیک، اختلال وسواس فکری - عملی و اختلال استرس پس از سانحه مختل تر است. در مطالعه دیگری ولز و کینگ (2005) در مورد تأثیر درمان فراشناختی روی افراد دارای اختلال ضطراب منتشر، مشخص شد که درمان فراشناختی منجر به کاهش اساسی در همه ابعاد نگرانی (اجتماعی، سلامتی، فرانگرانی) می شود. در این مطالعه که از پرسشنامه اضطراب بک، پرسشنامه اضطراب صفت اشبیل برگر و پرسشنامه افکار اضطرابی (AnTI) استفاده شد، درمان روی 10 نفر بیمار مبتلا به اختلال اضطراب منتشر انجام گرفت. نتیجه این مطالعه مشخص ساخت که 5/87 درصد از بیماران با این روش درمان شدند و همه آنها از نظر بالینی بهبود چشمگیری بدست آوردند. در همین رابطه بهترین مثال هایی که شامل درمان با تن آرامی کاربردی و یا درمان شناختی - رفتاری بود، به ترتیب 81 درصد و 65 درصد بود (فیشر و دورهام، 1999؛ نقل از ولز، 2005).
فهرست مطالب
چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فراشناخت درمانی
2-7-تاریخچه فراشناخت 3
2-7-1- حوزه روان شناسی شناختی از دهه 1960 4
2-7-2-حوزه روان شناسی رشد از دهه 1970 4
2-7-4-فراشناخت 4
2-7-4-1-فراشناخت و اختلالات هیجانی 7
2-7-5-دانش فراشناختی( باورهای شناختی ) 8
2-7-6-فراشناخت به عنوان شناخت در باره شناخت 10
2-7-7-فراشناخت به عنوان بازبینی و کنترل دنیای درونی 11
2-7-8-تجارب فراشناختی 11
2-7-9-راهبردهای کنترل فراشناختی 12
2-7-10-هیجان، بازبینی و کنترل فراشناختی 14
2-7-11-فرا شناخت و روانشناسی بالینی 16
2-7-12- مدل فراشناختی اختلال روانشناختی 20
2-7-13- فراشناخت درمانی: نسخه ی سخت و نسخه نرم 22
2-7-14- خلاصه ای از مدل درمانی فراشناختی 24
2-7-15- مدل بازسازی شده A-B-C 25
2-7-16- رویکرد درمانی فراشناختی 27
2-8-پیشینه پژوهشی درمان فراشناختی 28
2-9-جمع بندی 31
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
------------------------------------------------------
مبانی نظری و پیشینه تحقیق عمل به باورهای دینی 45 صفحه
دانلود فایل گروه درمانی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل